האם מכשיר חשמלי צריך הכשר לשבת?

מערכת שורש  יח תשרי, תשפד  10/3/2023

כמה שזה ישמע מפתיע, צריך הכשר למכשירים אלקטרונים שעובדים בשבת, כדי לדעת בוודאות שאנחנו לא מחללים ח"ו שבת
.......................

האם מכשיר חשמלי צריך הכשר לשבת?
אנשי "משמרת השבת" עוסקים בתחום מיוחד במינו. הם מעניקים הכשרים למוצרים חשמליים. כמו מקרר לשימוש בשבת, מקפיאים, מזגנים, ואפילו מדי מים. אולם השאלה הברורה מאליה היא מדוע בעצם מכשירים חשמליים צריכים אישור הלכתי או הכשר?

על כך שאלנו את אנשי משמרת השבת... והם פירטו לנו את הקשיים שיכולים להיות בשימוש במכשירי חשמל מודרניים בשבת. עד כדי סיכון ממשי לחילול שבת. סיכון שמוביל לצורך בבדיקת המכשירים, ולעיתים הוספת רכיבים שימנעו חילול שבת בכל שימוש במכשיר. ולכן גם נולד הצורך בהכשר- כי צריך לבדוק את המכשירים החשמליים, גם כאלו שנראים פשוטים מאוד כמו מקררים ומקפיאים, ולראות האם אין בדרך עבודתם הרגילה חילול שבת.

המכשירים המודרניים מפעילים מגוון רחב מאוד של רכיבים אלקטרוניים. רכיבים אלו מבצעים פעולות (כמו לדוגמא הפסקת המדחס של המקרר בעת פתיחת הדלת, כיבוי או הפעלת האור ועוד...), מבצעים רישומים שונים (כמו ספירה של מספר פתיחות הדלת), ובכלל פועלים כל הזמן. כך שבכל מכשיר חשמלי מודרני יש מגוון רחב מאוד של פעולות אלקטרוניות שקורות בכל שימוש במכשיר. פתחת את הדלת? כמה וכמה חיישנים נכנסים לפעולה. חלקם יבצעו פעולות שאותן תיארנו וחלקם "ירשמו" דברים בצורה אלקטרונית לקראת שימוש בפעמים הבאות. הבעיה היא שרכיבים אלו הם לרוב קטנים ביותר, ו"מוטמנים" בתוך המכשיר כך שהם לא יראו, מסיבות אסתטיות. כבר אין "מפסק" של כפעל כבה לאור החשמל של המקרר. יש חיישן קטן שמוסתר במקום כלשהוא בדלת... והוא זה שאחראי על מגוון הפעולות. אם אדם הוא לא מומחה לאלקטרוניקה והוא לא יודע מה לחפש- הוא לא ימצא את החיישן בכלל ובטח לא ידע מה הוא עושה.

לעיתים, באופן מוזר, אפילו יצרני המקרר אינם יודעים מה עושה כל רכיב. כי פעמים רבות הם רוכשים רכיבים מוכנים מחברות אחרות, שגם הן עלולות לרכוש את רכיבי הבסיס מחברות אחרות... וכך היצרן ה"גדול", זה שמייצר את המקרר עצמו, בעצם לא יודע איך עובד כל חלק. ומה צריך להפסיק בשבת כדי למנוע חילול שבת.

מנהלי משמרת השבת מספרים לנו שליש צורך בעבודה עקשנית ביותר, ידע אלקטרוני רחב, ידע הלכתי רחב ולא מעט סייעתא דשמיא כדי למצוא את כל הרכיבים האלקטרוניים שיש בכל מכשיר... ולדעת מה צריך לבטל בשבת.

אנשי הארגון עוסקים בכל התחומים של מתן ההכשר לשבת- למידת אופן הפעולה של המכשירים, בירור הלכתי מעמיק של הנושאים הקשורים לאלקטרוניקה, עבודה מול רבנים ומנהיגי קהילות וכמובן- מתן הכשר למוצרים העומדים בתנאים של מניעת חילול שבת בזמן השימוש בהם.
ישנה הפרדה מוחלטת בין הצד הלימודי הלכתי של מי שנותנים הכשר, למי שמוכרים רכיבים או חלקים שימנעו בפועל חילול שבת.

כך שאכן, כמה שזה ישמע מפתיע, צריך הכשר למכשירים אלקטרונים שעובדים בשבת, כדי לדעת בוודאות שאנחנו לא מחללים ח"ו שבת בכל פעולה שאנו עושים במכשיר.